Jens Groot – doktorant na szwedzkiej prywatnej uczelni technicznej Chalmers University of Technology – opublikował niedawno niezwykle interesującą pracę badawczą State-of-Health Estimation of Li-ion Batteries: Cycle Life Test Methods, poświęconą trwałości akumulatorów litowo-jonowych stosowanych w pojazdach. Jednym z głównych celów pracy było doświadczalne sprawdzenie wpływu pracy cyklicznej ogniw (dla różnych zdefiniowanych cykli ładowania/rozładowania) na ich ubytek pojemności i mocy ładowania/rozładowania.

Analizując wyniki testów okazuje się, że badania potwierdzają wysoką trwałość akumulatorów LiFePO4, liczoną w tysiącach cykli do momentu utraty 20% pojemności początkowej (co wcale nie wyklucza ogniw z możliwości dalszej pracy). Po drugie testy różnych cykli (oznaczonych literami A, B, C, D, E) ujawniły kilka zasadniczych czynników wpływających na trwałość ogniw takich jak użytkowany zakres stanu naładowania czy temperatura.
źródło : Internet
