AKUMULATOR LI-FE P04

Jens Groot – doktorant na szwedzkiej prywatnej uczelni technicznej Chalmers University of Technology – opublikował niedawno niezwykle interesującą pracę badawczą State-of-Health Estimation of Li-ion Batteries: Cycle Life Test Methods, poświęconą trwałości akumulatorów litowo-jonowych stosowanych w pojazdach. Jednym z głównych celów pracy było doświadczalne sprawdzenie wpływu pracy cyklicznej ogniw (dla różnych zdefiniowanych cykli ładowania/rozładowania) na ich ubytek pojemności i mocy ładowania/rozładowania.

dsc_1423
W badaniach wykorzystano cylindryczne ogniwa litowo-jonowe z katodą typu LiFePO4 i grafitową anodą firmy A123 Systems, jednak rezultaty najprawdopodobniej można z powodzeniem odnosić do całej rodziny LiFePO4. Testy przeprowadzono dla pięciu typów cykli, odpowiadających w dużej mierze warunkom pracy w pojazdach hybrydowych, chociaż wiele wyników i wniosków niewątpliwie znajdzie swoje zastosowanie w pojazdach elektrycznych. Akumulatory LiFePO4 (przede wszystkim Thunder Sky Battery/Sinopoly Battery/Winston Battery oraz China Aviation Lithium Battery Co. CALB) są od kilku lat jednymi z najczęściej stosowanych w konwersjach samochodów spalinowych na napęd elektryczny, stąd zrozumiałe jest że praca Groota cieszy się sporym zainteresowaniem nie tylko wśród profesjonalistów ale i konstruktorów amatorów.
Analizując wyniki testów okazuje się, że badania potwierdzają wysoką trwałość akumulatorów LiFePO4, liczoną w tysiącach cykli do momentu utraty 20% pojemności początkowej (co wcale nie wyklucza ogniw z możliwości dalszej pracy). Po drugie testy różnych cykli (oznaczonych literami A, B, C, D, E) ujawniły kilka zasadniczych czynników wpływających na trwałość ogniw takich jak użytkowany zakres stanu naładowania czy temperatura.
źródło : Internet

life
Do zakżdego kompletu należy doliczyc cenę buzzera 15zł